1015
Smart Cities

Αυτόνομα οχήματα. Είναι έτοιμες οι πόλεις μας;

Αυτόνομα οχήματα. Είναι έτοιμες οι πόλεις μας;
Θα πρέπει ακόμα να περιμένουμε αρκετά για να δούμε μαζική κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό. Αν και οι κατασκευαστές συνεχίζουν να παρουσιάζουν νέα μοντέλα αυτοκινήτων, τα πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα έχουν ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουν. Ποια είναι τα κύρια εμπόδια και οι προκλήσεις;

Μπορεί στην άλλη άκρη του Ατλαντικού η εταιρεία του Elon Musk (η επίγεια, όχι η διαστημική) να εξελίσσει την αυτόνομη οδήγηση στα οχήματά της και τα Tesla να λαμβάνουν συνεχώς νέες αναβαθμίσεις, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι σύγχρονες πόλεις είναι έτοιμες να δεχθούν και να υποστηρίξουν οχήματα που κινούνται μόνα τους. Και αυτό διότι όλες οι προσπάθειες που γίνονται αυτή τη στιγμή από τις αυτοκινητοβιομηχανίες – της Tesla συμπεριλαμβανομένης – εξελίσσουν την τεχνολογία μόνοι τους, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους τις υποδομές των πόλεων, γιατί απλούστατα δεν υπάρχουν.

Γιατί επομένως οι πόλεις δεν είναι έτοιμες; Ας εξετάσουμε τους λόγους.

Οι προκλήσεις που πρέπει να ξεπεράσουν τα πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα δεν σχετίζονται μόνο με το επίπεδο ωριμότητας της τεχνολογίας τους, αλλά πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν νομικές και, ακόμη, κοινωνικές προκλήσεις.

Χαρτογράφηση του οδικού δικτύου

Οι δημοφιλείς ηλεκτρικές σκούπες ρομπότ χρησιμοποιούν προηγμένη τεχνολογία χαρτογράφησης στην περιοχή που καθαρίζουν για να εντοπίσουν πού βρίσκονται. Αυτή η απλή σύγκριση γίνεται εξαιρετικά περίπλοκη για αυτοκίνητα αυτόνομης οδήγησης.

Η τεχνολογία απαιτεί εξελίξεις σε, τουλάχιστον, τρεις τομείς: βελτίωση αισθητήρων, αυτοματοποιημένη μηχανική εκμάθηση και ενίσχυση των εγγυήσεων ασφάλειας σε ανοιχτούς δρόμους.

Τα αυτόνομα οχήματα πρέπει να μάθουν

Τα αυτόνομα οχήματα, δεν χρειάζεται μόνο να μάθουν τις καλύτερες διαδρομές. Πρέπει επίσης να προσαρμοστούν στην ανθρώπινη συμπεριφορά στο δρόμο, να προβλέπουν μια σειρά από αντιδράσεις για την επιδίωξη της μέγιστης ασφάλειας και πρέπει επίσης να γνωρίζουν πώς να επικοινωνούν με τους ανθρώπους. Πρόκειται για τρία δύσκολα καθήκοντα. Ο Edwin Olson από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και ειδικός σε τέτοια θέματα, πιστεύει ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί μέχρι τα αυτόνομα οχήματα να φτάσουν σε επαρκή βαθμό αξιοπιστίας:

«Οι άνθρωποι δεν είναι τέλειοι, αλλά αν αναλύσουμε την κατάσταση, είμαστε καλοί οδηγοί, με έναν θάνατο κάθε 161 εκατομμύρια χιλιόμετρα που διανύονται».

Πρέπει να θεσπιστεί ένα σαφές και ευέλικτο ρυθμιστικό πλαίσιο

Η νομοθεσία τείνει να υστερεί σε σχέση με την τεχνολογία. Όσον αφορά τα αυτόνομα οχήματα, απέχει έτη φωτός. Οι νομικοί δεν μπορούν να συμφωνήσουν με τους τεχνικούς σχετικά με το τι πρέπει να περιλαμβάνει το πλαίσιο.

Ένα παράδειγμα που έρχεται σε αντίθεση με αυτό, μπορεί να βρεθεί στη Φλόριντα των Ηνωμένων Πολιτειών. Το 2019, η πολιτεία ψήφισε νομοσχέδιο που νομιμοποιεί τη χρήση αυτόνομων οχημάτων.

Ωστόσο, πάνω από αυτούς τους τρεις πυλώνες, βρίσκεται η πτυχή της κοινωνικής αποδοχής. Ενώ δεχόμαστε το «errare humanum est», οι μηχανές δεν έχουν το ίδιο προνόμιο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, θα περάσει αρκετός καιρός μέχρι τα αυτόνομα οχήματα να κερδίσουν την εμπιστοσύνη που κλονίζεται κάθε φορά που συμβαίνει ένα ατύχημα στο οποίο εμπλέκονται και τα δύο μέρη.