Ολόκληρος ο κόσμος που ασχολείται, έστω στοιχειωδώς, με το ποδόσφαιρο γνωρίζει την χαώδη απόσταση που χωρίζει την Ισπανική λίγκα (LaLiga) με την Ελληνική SuperLeague. Πέραν των μεγαθηρίων (Real Madrid, Barcelona) που φιλοξενεί, καθώς και τα αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ που χωρίζουν τα budgets των ομάδων συνολικά, η LaLiga είναι πολύ μπροστά και σε τεχνολογικό επίπεδο. Ενώ στην Ελλάδα πασχίζαμε να καθιερώσουμε το VAR, στην Ισπανία είχαν ήδη ιδρύσει θυγατρική της LaLiga με την εταιρεία πληροφορικής Globant, με όνομα “LaLiga Tech” και στόχο την ανάπτυξη τεχνολογιών που περιστρέφονται γύρω από το δημοφιλέστερο άθλημα του πλανήτη!
Η LaLiga Tech πλέον αλλάζει όνομα και θα είναι γνωστή στο εξής ως “Sportian”. Ο στόχος της αλλαγής του ονόματος είναι η εικόνα: στη LaLiga θέλουν να καταστήσουν σαφές το ότι η εταιρεία δεν είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη LaLiga, αλλά αποτελεί εταιρεία παροχής υπηρεσιών πληροφορικής γύρω από το ποδόσφαιρο και άλλα αθλήματα.
Μάλιστα, οι πελάτες της Sportian δεν περιορίζονται στη LaLiga, αλλά ήδη περιλαμβάνονται ονόματα όπως η Liga Portugal, το MotoGP, και το Sky Mexico, ενώ η Globant μεμονωμένα συνεργάζεται τόσο με την ίδια τη Fifa, όσο και με τους Los Angeles Clippers του NBA.
Ένας από τους στόχους της Sportian είναι η ανάπτυξη τεχνολογιών και, ειδικότερα, συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βελτιώσουν τη διεξαγωγή των αγώνων. Σκέψου απλά ένα VAR το οποίο θα λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη και δεν θα βασίζεται στο βίντεο και τα μάτια ανθρώπων – και επομένως δεν θα μπορεί να επηρεαστεί από… ας τους πούμε “εξωγενείς” παράγοντες. Με άλλα λόγια, αν η Τεχνητή Νοημοσύνη λέει πως είναι πέναλτι, τότε είναι πέναλτι!
Στις δηλώσεις του, ο πρόεδρος της LaLiga, Javier Tebas, αναφέρει: «Η τεχνολογική δέσμευση που έκανε η LaLiga το 2013 στα πλαίσια της αναζήτησης λύσεων που ήταν απαραίτητες στην βιομηχανία μας, και η οποία έθεσε τις βάσεις για αυτό που είναι σήμερα η Sportian, πλέον αποτελεί μια νέα μοναδική αξία για το άθλημα και για τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας, εν όψει υπαρκτών και μελλοντικών προκλήσεων».
Με τη σειρά του, ο CEO της Sportian, Alejandro Scannapieco, είχε να δηλώσει: «Η μετάβαση [στην ονομασία] Sportian σηματοδοτεί μια δυνατή δέσμευση στην πρωτοπορία, εκεί όπου η πλέον ριζοσπαστική τεχνολογία συναντά το πάθος για τον αθλητισμό και την ψυχαγωγία. […] Με το [όνομα] Sportian, ο στόχος μας είναι να επαναπροσδιορίσουμε την εμπειρία των θεατών, να βελτιώσουμε την χρήση των δεδομένων, και να αλλάξουμε την ίδια τη φύση της βιομηχανίας».
Μάλιστα, η Sportian μόλις πριν λίγους μήνες ήρθε σε συμφωνία με τη Microsoft για τη χρήση της τεχνολογίας OpenAI Service του Microsoft Azure, πλατφόρμα η οποία περιλαμβάνει προηγμένα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης όπως το OpenAI GPT-4 και υποδομές επικεντρωμένες στην τεχνητή νοημοσύνη.
Κάπου εδώ θα πρέπει να προσέξουμε το ότι όλοι οι επικεφαλής της LaLiga βλέπουν το πρωτάθλημά τους ως “βιομηχανία” (“industry”) και από αυτό λείπουν οπαδικές κορώνες ή αψιμαχίες. Η βιομηχανία της LaLiga είναι αυτή που την έχει καθιερώσει σαν ένα από τα 2-3 κορυφαία πρωταθλήματα του πλανήτη, και μάλιστα τα συμβόλαια που υπογράφει με τιτάνες όπως η Warner Bros Discovery και το Amazon Prime Video, της αποφέρουν έσοδα τα οποία βρίσκονται σε άλλα επίπεδα. Επίσης, ας θυμίσουμε πως η LaLiga διαθέτει και τη δική της πλατφόρμα streaming, το LaLiga+!